ARMY OF AMERICA

M48

M47, M48, M60 Patton to seria amerykańskich czołgów podstawowych stanowiących główne wyposażenie wojsk pancernych armii amerykańskiej w czasie wojen w Korei i Wietnamie. Czołgi zostały nazwane na cześć generała George'a Pattona, dowódcy 3. armii amerykańskiej w czasie II wojny światowej i jednego z pierwszych zwolenników broni pancernej.

M47/M48

Prace nad całkowicie nowym czołgiem mającym zastąpić M46 Pershing rozpoczęły się październiku 1950, nowa konstrukcja została uzbrojona w armatę 90 mm i otrzymała oznaczenie M47. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1952. W kolejnej wersji, po zmianie przede wszystkim konstrukcji wieży oraz przedniej części kadłuba, czołg otrzymał nazwę M48 Patton. W porównaniu z amerykańskimi czołgami II wojny światowej, była to zupełnie nowa konstrukcja, ze znacznie grubszym opancerzeniem oraz o dużo większych gabarytach niż dotychczasowe amerykańskie czołgi średnie. Właśnie wymiary czołgu były jego dużą wadą. Pojazd był niezwykle wysoki (przeszło 3 metry) - o prawie metr więcej niż czołg T-54. Duża wysokość powodowała, że czołg był łatwiejszy do zauważenia, łatwiejszy do trafienia oraz stosunkowo wywrotny. W zamian za to oferował wysoki (jak na czołg) komfort załodze. Czołg miał pancerz o grubości do 150 mm (jego przeciwnik T-54 miał opancerzenie do 200 mm). M47W latach 1952-59 zbudowano ponad 12.000 egzemplarzy tego czołgu. Pierwsze modele napędzane były silnikiem benzynowym, który łatwo zapalał się, a duże zużycie paliwa ograniczało zasięg czołgu. Tę wersję uznano za nieudaną, w 1959 wszystkie M48 została zmodyfikowane do wersji M48A3 z silnikiem wysokoprężnym. W połowie lat siedemdziesiątych, opracowany nowy model M48A5 który został uzbrojony w silniejszą armatę 105 mm, używaną już wtedy przez M60. W tym czasie większość M48 została już odstawiona do rezerwy. Do połowy lat dziewięćdziesiątych wszystkie M48 zostały wycofane ze służby w armii amerykańskiej, są jednak jeszcze używane przez wojska innych krajów.

Użycie bojowe

M48 wzięły udział w wojnie wietnamskiej (używano tam także wariantu M67A2 z miotaczem ognia), używane były głównie w roli wsparcia piechoty, dobrze spisując się w tych zadaniach, M47 i M48 po raz pierwszy starły się z innymi czołgami w 1965 w czasie wojny indyjsko-pakistańskiej. M47/48 w rękach Pakistańczyków zostały zdeklasowane przez indyjskie Centuriony (produkcji brytyjskiej) i Shermany (amerykańskie czołgi jeszcze z okresu II wojny światowej), ale decydującą role odegrało tu lepsze wyszkolenie i taktyka indyjskich czołgistów. M48 wzięły także udział w wojnie sześciodniowej w 1967. Na froncie synajskim izraelskie M48 bez problemu sobie poradziły z egipskimi T-34 i T-54 dostarczonymi przez Związek Radziecki, ale na Zachodnim Brzegu izraelskie Shermany bez problemu poradziły sobie z jordańskimi M48, choć i tu decydujące znaczenie miała raczej taktyka i wyszkolenie. Armia izraelska zdobyła około 100 M48 i M48A1, wcielając je później do własnej armii.

M60

M60

Czołg powstał w 1957, kiedy odkryto, że w Związku Radzieckim projektowany jest nowy czołg T-54 uzbrojony w armatę 100 mm, przewyższającą uzbrojenie czołgu M48, postanowiono zmodernizować M48 poprzez przezbrojenie go w silniejsza armatę (brytyjskie działo L7 105 mm) i wyposażenie go w nowy silnik. Nowy pojazd otrzymał oznaczenie M68 i wszedł do produkcji w 1959, ale w momencie wejścia do służby rok później otrzymał oficjalne oznaczenie M60 Patton. Ogólnie skonstruowano ponad 15.000 egzemplarzy M60 (we wszystkich wersjach). W 1969 M60 został zmodernizowany i otrzymał oznaczenie M60A1, ten model, produkowany aż do 1980 miał powiększoną wieżę, lepsze opancerzenie i zawieszenie. Wersja M60A2 otrzymała zupełnie inną wieżę z nową armatą 152 mm z której można było strzelać nie tylko zwykłą amunicją, ale także kierowanymi pociskami przeciwpancernymi Shillelagh. Odkryto jednak szereg problemów z nowym działem (między innymi niespalone, osadzone w lufie cząsteczki materiału pędnego rakiet powodowały przedwczesne eksplozje później wystrzeliwanych pocisków). Część problemów została rozwiązana, ale w końcu zdecydowano przebudować wszystkie modele A2, jako M60A3 z konwencjonalną armatą. Model A60A3 wszedł do produkcji w 1980 i był w porównaniu z poprzednimi modelami znacznie bardziej zaawansowany pod względem technicznym. Modernizacja polegała na zastosowaniu nowego precyzyjnego systemu kierowania ogniem, składającego się z komputerowego urządzenia do obliczeń danych balistycznych, dalmierza laserowego o zasięgu maksymalnym 5000 m, pasywnego celownika noktowizyjnego oraz termowizora. W późniejszym czasie wszystkie wcześniejsze modele M60 zostały zmodernizowane do wersji A3. Czołg dzielił wady poprzednika wynikające ze zbyt dużej wysokości pojazdu. Pancerz w wersji podstawowej sięgał 180 mm, a w wersji A3 dochodził do 255 mm, czyli więcej niż w czołgach T-54 i T-55 i porównywalnie co w czołgu T-62. Jednakże radzieckie czołgi T-64 i T-72 przewyższały wszystkie wersje M60 zarówno pod względem opancerzenia, jak i siły ognia.

Użycie bojowe

W czasie wojny wietnamskiej w M60 wyposażeni byli amerykańscy Marines, w późniejszym czasie M60A1 wzięły udział w operacji "Desert Storm" gdzie starły się z irakijskimi T-72, które miały porównywalne dane techniczne, choć miały raczej lepsze uzbrojenie główne. M60A1 wzięły udział w wyzwoleniu Kuwejtu. M60 i M60A1 zostały użyte przez wojska izraelskie w 1973 w czasie wojny Jom Kippur zarówno w Synaju jak i na Wzgórzach Golan. Czołgi w służbie izraelskiej zostały użyte w czasie inwazji na Liban w 1982, zostały one wcześniej zmodernizowane poprzez dodanie nowego typu opancerzenia ERA – ten model znany jest jako Mag'ach 6B.

Strona główna
Pistolety
M9
Usp
Desert eagle
Karabiny szturmowe
M4
M14
M16
XM8
Pistolety maszynowe
M10
Colt SMG
Karabiny snajperskie
Barrett M82
M107
M110SASS
Czołgi
M41
M551
M46
M47
M48
M60
M1 Abrams
M103
Artyleria samobieżna
M109
M110
M270 MLRS
Transportery opancerzone
M113
Cougar
Pojazdy przeciwlotnicze
M1097 Avenger
M163 VADS
Bojowe wozy piechoty
M2
M3
LAV-25
Stryker
Samoloty
F-16
Harier
Harier II
Airborne Laser
inne
M249 Saw
Minigun
Vulcan